|| link exchange ||

21 January 2011

Energi Terima Kasih


Terkadang kita tak tahu bagaimana cara untuk membalas jasa baik yang telah dihulurkan oleh orang lain kepada kita. Lantas TERIMA KASIH adalah perkataan yang ditutur. Sebenarnya dua perkataan ini sahaja pasti memberi kesan kepada orang yang mendengarnya.

Realitinya aku pernah bekerja di restoran. Aku ditugaskan di bahagian servis. Pasrah, mengadap bermacam ragam manusia. Rambut sama hitam, yang pasti hati lain-lain. Jika ada pelanggan yang mengucapkan TERIMA KASIH, sudah membuat hati tersenyum dan bekerja semakin bersemangat. Berasa kerja yang dilakukan, orang lain menghargainya. Cukup dengan dua perkataan itu. TERIMA KASIH. Andai tidak pun, secebis senyuman sudah bermakna. Pasti hati berbunga melakukan kerja. Lihat, betapa energi TERIMA KASIH memberi kesan.

Apabila aku telah tahu betapa memberi kesan ucapan TERIMA KASIH itu kepada orang lain, maka aku belajar untuk berTERIMA KASIH kepada setiap orang. BerTERIMA KASIH bukan sahaja kepada orang-orang yang menyumbang jasa dan bakti kepada diri ini. TERIMA KASIH juga seharusnya dilemparkan kepada musuh-musuh yang ada. Banyak sebenarnya kita belajar dari musuh. Tanpa musuh, kita tidak tahu kekurangan kita. Tanpa musuh, kita tidak menjadi lebih baik. Oleh itu, TERIMA KASIH juga dilemparkan kepada musuh.

Oleh itu berTERIMA KASIHlah pada orang-orang di sekeliling anda. TERIMA KASIH semua.

2 comments:

Norfa said...

terima kasih

Rozuan Ismail said...

sabarlah..terima kasih tu bagus..

biselah kita sbg pekerja,"customers are always right" erm..