|| link exchange ||

03 January 2011

aku dulu, aku sekarang

Dulu, bila malam menjelma Mama yang bising tanya kerja sekolah sudah diselesaikan atau belum. Sekarang, sendiri mau ingat ada atau tak kerja rumah yang harus dibuat.

Dulu, kalau tak tahu buat kira-kira boleh tanya Mama dengan Abah. Kadangkala juga mereka yang tolong buatkan. Sekarang, kawan-kawan, buku-buku yang memang tebal, nota kuliah malah internet akan dirujuk andai tidak tahu menjawab soalan.

Dulu, uniform sudah siap bergantung dan kemas diseterika Mama. Sekarang, buka almari sarung saja baju yang entah berkedut sana sini.

Dulu, Mama yang kejut pagi-pagi suruh pergi ke sekolah. Sekarang, jam loceng yang menjadi tukang kejut untuk bangun pergi ke kelas.

Dulu, ada sarapan disediakan atas meja buat mengisi perut dipagi hari. Sekarang, masuk ke kelas tanpa menjamah sarapan, terkadang juga perut berbunyi.

Dulu, Abah yang menghantar sampai depan pintu pagar sekolah. Sekarang, motor ditunggang sendirian pergi ke kelas.

Dulu, bila waktu pulang pasti ada orang yang menjemput.
Sekarang, tunggang motor sendirian pulang ke rumah.

Dulu atau sekarang banyak yang berubah.
Satu yang pasti tidak berubah. BELAJAR.

Terima Kasih Mama Abah. Sayang ribu-tibu lemon. Muaahh.

-anakanda faiz-

7 comments:

misSbLurRy said...

yang tak ubah adalah kasih sayang

Shaofie said...

faizs, jemput join segmen aku. mudah je. ala-ala blog review.

http://shaofie.blogspot.com/2011/01/segmen-blog-aku-bukan-privasi-lagi-jom.html

TiKa LEh said...

Belajar sepanjang masa yer..hehe

faizs said...

@miss-kasih sayang ibu bapa tiada tolok bandingnya

Nur said...

so sweett...alaahh..rindu diorang plak...

lambatnya balik malaysia...ngeee~!!

Rozuan Ismail said...

dulu duk menghadap muka mama hari2..sekarang ni kan dah besar..kena pandai berdikari la..huhu

SyahmiFikri said...

waa..

yg tak tak bley bg aku..

skarang bangun guna jam loceng..

smpai skarang tak pnah dgr alarm hp sendiri.. hahha