|| link exchange ||

08 March 2011

Wanita Itu Indah

Hari ini 08/03/2011 adalah Hari Wanita Sedunia yang ke-100. Wah, sungguh istimewa insan bergelar wanita sebenarnya. Kepada wanita2 seantero dunia jaga diri kamu ok. Aku memang pencinta wanita. Lalala. Ahaks.

Baru tadi aku godek2 folder dalam mailbox aku. Owh, ada satu folder yang bernama 'ans'. Kalau orang sana baca entry ni, mungkin dia tahu kot yang itu nama folder yang belong to her. Bace balik semua emel yang kita pernah balas2. Masa tu aku berada dimatriks. Ingat lagi balas emel dia kat makmal komputer dalam library. Haha. Lihat, dalam emel aku pun ada satu folder khas untuk orang sana. Huu. Sungguh kamu ada dimana2 sebenarnya dalam hidupku.

Through emel gak orang ada bagi satu puisi pasal wanita. Kat bawah nanti orang tulis balik erk puisi tu. Yela, hari ini kan Hari Wanita Sedunia. So, haruslah kena dengan tema kita pada hari ini. Haha. Ada gak satu emel yang orang anta bahan untuk one of your assignment. Tak tau plak yang bahan tu membantu orang sana. Huu. Ada gak satu emel yang orang dedikasi lagu 'Mengintai Langit' untuk orang sana. Orang attach skali lirik dia. Hee. Orang ada buat satu slideshow pasal orang sana gunakan lagu tu. Orang letak gambar2 orang sana yang orang curik tau. Haha. Tapi mane tah fail tu, da ilang rasenya. Huu. Emel2 tu semua pada tahun 2007 dengan 2008. Masa tu orang kat matriks, orang sana plak kat Segamat. Itu 4 tahun dulu. Itu baru ruangan unuk orang sana dalam mailbox. Dalam hati plak xtau bape besar space untuk orang sana. Tapi nak buat lagu mana kan. Huu. Takpelah. Biar ruangan tu semua hanya untuk orang sana. Seorang. Takkan ada yang sama juga serupa. Kerana orang sana memang istimewa dihati ini.

Oklah. Kat bawah ni puisi untuk semua wanita seantero dunia. Wanita Itu Indah.

Sebagai wanita, kita serba boleh
Kenapa ibu menangis?
Anak bertanya ibunya.
Ibu seorang wanita; kata ibunya.
Apa maksud ibu?, kata anakanda.
Sang ibu memeluk anaknya:
…Sebagai anak lelaki, kau tidakkan faham

Sang anak kemudian bertanya kepada ayahnya,
Kenapa ibuku menangis?
Semua wanita menangis.....
…Itu sahaja jawapan ayahanda.

Anak teruna membesar menjadi anak muda.
Masih tidak memahami kenapa wanita menangis
Akhirnya, kepada Tuhan anak muda bertanya:
Oh Tuhanku,... Kenapa begitu mudah wanita menangis?
Tuhannya menjawab...
…Apabila wanita dijadikan, kejadiannya amat sempurna.
Bahunya sanggup memikul tanggungan di dunia, dirinya untuk berkorban demi kehidupan
Kekuatan dalaman untuk menanggung sakitnya kelahiran dan kesanggupan menghadapi dugaan, walaupun daripada anaknya sendiri!
Telah Ku berikan ketahanan untuk meneruskan perjuangan serta kesabaran menjaga keluarga dan sahabat, walaupun tiada lagi yang mampu, melalui kesakitan dan keperitan, tanpa keluhan!
Jiwanya Ku jadikan sensitif agar menyayangi anak-anak dalam apa keadaan, walaupun sang anak menyentuh kalbu!
Ibu mempunyai keistimewaan membuat anak kecil tersenyum dan anak muda hilang kegusaran.
Ku berikan kekuatan menjaga suami, walau pengorbanan besar yang menggamit, dan Ku bentuknya dari rusuk sang suami!
Telah Ku tiupkan kebijaksanaan untuk mengetahui mana yang baik untuk suaminya dan faham tanpa sebarang keraguan untuk berdiri di samping suaminya dalam apa keadaan sekalipun!
Anakku, di atas segala pengorbanannya…
Telah Ku berikan setitis airmata. Untuk digunakan dan itulah satu-satunya kelemahan wanita!
Apabila kau melihat dirinya menangis, khabarkan sayangmu padanya. Walau airmata tetapkan jatuh, hatinya membuahkan kebahagiaan.
Wanita, dirimu sungguh istimewa..

2 comments:

Rozuan Ismail said...

Selamat hari wanita buat semua wanita dan awek faiz!!hoho,,x de lg ke?huhu

faizs said...

takde lagi la wan.. carikkan la.. haha.. =b